Gå til innhold

Scott 2016: Genius 710, 720 Plus, 900 Tuned

22. september 2015

I 2014 og årene før det kjørte jeg på Scale. Først med 26″-hjul (Scale 20), så 29 (Scale 900 Premium). I år kjørte jeg på en Spark 900 Premium, og var delvis veldig fornøyd med det. Skikkelig gøy i litt teknisk terreng og alltid artig med det råeste man kan kjøpe, men jeg fant meg ikke helt til rette på sykkelen i enklere terreng som på grus.

I høst har jeg derfor vært veldig i tvil om hvilken sykkel jeg skal sykle på neste sesong. Skal jeg kjøre på Scale eller Spark? Det var det første spørsmålet som kvernet i hodet. Jeg liker Scale best på enkle ritt med mye grus, som Sykkelener´n og Pilegrimsrittet. Samtidig ser jeg at jeg med Sparken sykla enkelte segmenter raskere enn med Scale, selv om følelsen tilsier at Sparken er treigere. Og så var det jo veldig behagelig med demping bak også da…

Sparken ble solgt, og jeg måtte ha en sykkel til bruk i høst. Var på jakt etter noe rimelig og kanskje litt grovere redskap, og endte opp med en Genius 740. Oppgitt vekt på 13,5 kilo, antakelig betyr det at den bikker 14 med god margin. Den er tung når man løfter på den, men vekta merker man ikke så mye til når man sitter på sykkelen. Etter to turer på denne var jeg helfrelst; Genius er rett og slett rått når terrenget blir litt rufsete. Her er det bare å sikte på den linja du tror funker best og gi gass. Masse demping i begge ender som sluker ujevnheter rått og er svært så tilgivende når teknisk mindre begavde syklister (som meg) skal prøve seg i terrenget.

Dermed ble forvirringen total. Scale eller Spark? Spark eller Genius? Genius med 27.5- eller 29-hjul? For å legge til enda en dimensjon så kommer Genius i en Plus-utgave neste år, altså skikkelig feite dekk. Litt sånn fatbike light. Så ikke for meg at det kom til å bli noe for meg, men det var nå uansett en brikke i dette puslespillet.

For å finne ut mer om hva som er den riktige sykkelen neste år dro jeg ut på testetur med Roger, Erlend og Nils. Vi hadde med oss tre Scott-sykler fra Axel Bruun Sport, alle 2016-modeller og alle Genius: 710, 720 Plus og 900 Tuned. Vi tok turen til Vikåsen for å sykle rundbane der, og tok også en sving oppom og nedenom Vikåsen, Ranheim osv. Det var mange brede smil ute og gikk denne kvelden, men det var litt delte meninger om hvilken sykkel som bidro til de feteste glisene. Her er min vurdering:

Genius 710:
Oppgitt vekt i katalogen på 12,4 kilo, målt til 13,2 med XT trail-pedaler (408 gram). Merkbart lettere enn min 740 (som er oppgitt til 13,5), men jeg tenker ikke så mye over vekta når jeg sitter på sykkelen. 710en er kvikk og rask, og er dritmorsom å sykle på. Jeg er ikke så god teknisk og tjener nok litt på å ha en sykkel som tilgir såpass mye som denne. Litt myk følelse, men det er nok et samspill av lang vandring, ikke 100 % låste dempere, hjulsett og dekk med ganske lite luft. Positivt i mange sammenhenger, samtidig litt upresis i enkelte andre. Trodde jeg bare «måtte ha» 29-hjul, men det er jeg ikke så sikker på lenger. Lekker sykkel som er rask å sykle på, og som gir mye morro for pengene.

Genius 900 Tuned:
Reinspikka rittmaskin som er merkbart mye lettere enn 710en. Hard, litt kantete i følelsen. Jeg følte meg ikke så komfortabel på denne sykkelen, men det gikk fort. På et segment i en rundbaneløype var denne raskest (på samme puls som på 710en, for hva det er verdt), men det skyldes nok at jeg var blitt varm i trøya og kjente løypa (710en var nest raskest). Merkbart mindre vandring enn 710en, og den minner veldig om en Spark. Litt tyngre, litt grovere, men stiv og veldig «race-aktig» følelse. Likte ikke gir og trigger, men bremsene funka som tusan.

Sykkelen er fin den, men den har en avsindig pris. Veiledende for denne sykkelen er 93.000,- kroner. Det er en god slump penger. Men da får man også en kanonbra sykkel, med Kashima-coating på begge demperne, heve-senkepinne, karbonhjul osv. Likevel er det svært kostbart. Den er f.eks. 18.000,- kroner dyrere enn en Spark 900 Premium, også den med Kashima-coating, og 23.000,- dyrere enn en Spark 900 RC (RCen har ikke Kashima, tenk det… en sykkel til 70.000,- kroner som IKKE har Kashima, og som har samme demper som «lillebroren» Spark 910 til rundt 45.000,-).

Genius 720 Plus:
Herregud for en tullesykkel! Neida… Underlig følelse å sitte på denne. Svær, føles tung og traust. Oppover og i terreng med jord/skogbunn var det tungt å sykle på den her. Helt hinsides godt grep, overlegent alt annet jeg har prøvd, og det var morsomt. Tut og kjør. Dessverre er godt grep også et minus, for det er tungt å dreie styret når man skal knote seg mellom stein, røtter og trær. Ingen sykkel for meg, men jeg la merke til at de andre i testlauget ble hodestups forelsket i denne (men det var før de prøvde 710en… he he). Plussen var den mest tilgivende sykkelen av dem alle, og her var det virkelig bare å gi gass. Men full gass er ikke det samme som full fart med denne; ikke for meg i hvert fall. Et annet stort minus med denne er utvalg av dekk, behov for X antall patroner i lomma på ritt, og kanskje ikke verdens beste utvalg av felgringer og ekstradeler hvis noe skulle ryke (ennå, dette kan jo bli vanlig om litt).

Konklusjon:
Har konkludert med at jeg antakelig legger grussykling på hylla, eller at jeg i verste fall sykler på kona sin Scale hvis jeg skal sykle grus. Dermed er det duket for litt grovere redskap. Til rundbane og UB ser jeg for meg at en Genius er midt i blinken, og den sykkelen som var desidert morsomst å kjøre på i går var 710. Ser på enkelte Stravasegmenter at den ikke står noe tilbake for andre mer rittorienterte maskiner, så den er ikke så treig som den kanskje ser ut.

Akkurat nå er konklusjonen at jeg kommer til å ha mest morro med en Genius 710, selv om det kanskje går ørlite saktere på en del strekk både på rundbane og tekniske maratonritt (som Ultrabirken). Morrofaktoren er viktig, og om jeg får skrapet litt vekt av denne sykkelen og blitt godt vant med den tror jeg at jeg kan sykle brukbart fort på den.

Stor takk til Axel Bruun Sport for lån av sykler, og til Erlend, Nils og Roger for en kanonbra tur!

Scott Genius 710 2016-modell. Lekker, kvikk og skikkelig morsom sykkel (Foto: Øyvind Vikan)

Scott Genius 710 2016-modell. Lekker, kvikk og skikkelig morsom sykkel (Foto: Øyvind Vikan)

No comments yet

Legg igjen en kommentar