Gå til innhold

Februar 2015

3. februar 2015

Så er det jaggu februar. Tida flyr, og sesongen nærmer seg med stormskritt. Har litt den samme følelsen som jeg hadde i fjor på samme tida; når man omsider føler at man har funnet seg godt til rette på rulla og «trives» med de lange dragene i sone 3, ja da er det straks på tide å pumpe luft i dekkene på syklene og ta turen ut igjen. Er et stykke igjen dit altså, men det betyr at det snart er på tide å finne på noe annet på rulla enn å gampe lange, sammenhengende drag på fast intensitet. Jeg har begynt i det små ved å legg inn 5 «spurter» på høy intensitet på slutten av de lange dragene. Dette skal jeg bygge ut videre, både ved å kjøre flere spurter, kjøre de underveis, kjøre de først, og så etter hvert redusere dragtida og øke intensiteten i hardøkter av variert lengde og intensitet. I januar skrev jeg at jeg for å være på samme nivå som i 2014 måtte jeg ha kjørt minst 1×50 på 310 watt innen utgangen av januar, 1×60 på 310 eller 1×50 på 320 innen februar, og 1×50 på 320 eller 1×40 på 330 i løpet av mars. Nå er januar over jeg kan gjøre opp status: Jeg har gjennomført 1×60 på 310 watt («februar-tall») og 1×55 på 320 («mars-tall»). Jeg konkluderer med at jeg ligger omtrent en måned foran skjema i forhold til 2014, og skal fortsette å trøkke på og kanskje levere mars- og april-tall i løpet av februar. Og hva innebærer det? Jo, for å kjøre tilsvarende mars eller april 2014 må jeg klare:

  • Stabilt 1×50 på 320 watt
  • 1×60 på 330 watt (mars 2014 på en ekstremt god dag (usannsynlig…))
  • 1×30 330 watt (april 2014)
  • 1×20 330 watt + 4×4 på 370 watt (april 2014)

For å gjøre det litt mer konkret er målet for februar

  • 1×60 på 320 watt og/eller
  • 1×40 på 330

Oppdatering 23. februar:

Det føles som om februar har gått rett i dass treningsmessig, men det er nok ikke så ille som det. Grunnen til at jeg har den følelsen tror jeg er at jeg har slitt med å bli stabil på lange drag på 320 watt, og så har jeg hatt noen økter der 40 minutter har vært mer enn nok. Har hatt en periode der jeg har følt meg innmari trøtt og sliten, med lite overskudd til trening. Det har vært mye utenom trening som har kostet krefter, og hodet har ikke vært heeelt med på notene det heller.

Jeg takler (med ett unntak) 40 minutter på 320 watt selv på tunge dager, det er jeg forsåvidt fornøyd med. Men på samme tid i fjor kjørte jeg stabilt 50 minutter på 310 watt. Vet ikke hva som er best jeg? Mest watt men litt kortere, eller lengre og litt lavere watt? I den grad man kan sammenligne, kan man si at 1×50 310 watt gir 15.500 wattminutter, mens 1×40 320 gir bare 12.800. Større belastning med 1×50 på 310 altså.

I løpet av de to siste ukene har jeg hatt kun tre økter som er godkjent. Det er alt, alt for dårlig. Nå er målet å få en skikkelig god uke på tampen av februar, og så få kjørt veldig bra i mars. Trenger det nå altså; å ende opp likt med eller dårligere enn fjoråret ved inngangen til sesongen er ikke en veldig fristende tanke.

2 kommentarer leave one →
  1. 27. februar 2015 10:06

    hei

    Lurer bare på hvor hardt kjører du når du f.eks kjører 1×60 på 320 watt, har du da 180 puls og krabber av sykkelen når du er ferdig eller er det mere kontrolert f,eks sone 3 med innslag av sone 4 mot slutten?

    • Superfort permalink*
      27. februar 2015 10:41

      Hei! Det er på en måte kontrollert… kjører etter watt i sone 3. Pulsmessig ligger jeg lenge i sone 3, men jeg bikker normalt sett opp i sone 4 på et eller annet tidspunkt. Noen ganger går det gjerne 10-12 minutter i sone 4, andre ganger er jeg ikke der i det hele tatt. Forrige økt, 1×50 på 320 watt, ble kjørt utelukkende i pulssone 3.

Legg igjen en kommentar