Gå til innhold

Januar 2015

6. januar 2015

Så var det plutselig et nytt år. Jeg syntes november gikk fort, men desember gikk jaggu meg enda fortere. To uker med bra trening, to uker med litt dårlig trening. Helt i starten av januar føltes kroppen bra og jeg var på gang igjen på rulla med brukbare økter som lå foran tilsvarende periode i fjor. Men i skrivende stund (tirsdag 6. januar) er formen helt på bånn; jeg har vond rygg, vonde legg, vondt i hodet og litt sår i halsen. Tror det er en lett manneinfluensa. Håpet er at den skal gå fort over og at jeg ikke blir satt for mye tilbake slik at jeg kan komme opp på normalt nivå i løpet av et par uker ut i januar, og komme meg i forkant av det jeg gjorde for ett år siden. Det betyr økter på minst 50 minutter på 310 watt, eventuelt 40 eller fler minutter på 320 minutter. Har egentlig en tanke om å heller kjøre lenger enn hardere, så det blir nok å prøve på en 60-minutter på 310 i løpet av måneden. Det bør og må gå for å ligge godt an…

Oppdatering 12. januar:

Kroppsvondten er borte, men snørr og tett hode er på plass. Det er over en uke siden forrige kvalitetsøkt, og jeg begynner å bli litt stressa for hvor mye dette skal sette meg tilbake. Er jeg tilbake på såvidt 1×40 på 300 watt blir jeg forbanna altså… Nå lurer jeg på hva som er best/verst: La være å trene til jeg er 98 % frisk igjen, eller tro at tett nese og tett hode ikke gjør all verdens skade og prøve meg på en normal økt. Har du tips eller erfaringer å dele hadde det vært interessant å høre.

Oppdatering 13. januar:

Rolig trening i går kveld tror jeg var fornuftig. Kroppen kjentes ikke helt bra ut underveis, men i dag er jeg mye bedre. Fortsatt tett i nesa, men ikke så tett i hodet. Litt rusten hals. Fortsatt snørrete. Men bedre altså. Har sett på treningsdagboka for i fjor. Berget unna sykdom i januar, men fikk det i februar. Håper jeg er ferdig med det nå. Uansett, her er det som må tangeres eller overgås fremover for å være på samme nivå eller et lite hakk opp i forhold til samme tid i fjor:

  • Utgangen av januar: 1×50 på 310 watt.
  • Utgangen av februar: 1×60 på 310 watt eller 1×50 på 320.
  • Utgangsen av mars: 1×50 på 320, 1×40 på 330.

Oppdatering 31. januar:

Formen svinger, men fra midten av januar har det gradvis gått seg til med mer stabile prestasjoner på rulla. Jeg var raskt tilbake på 1×40 310 watt etter sykdommen, og faktisk gikk 1×60 på 310 watt greit det også. Etter dette har jeg gått opp litt i intensitet (320 watt) og fått kjørt både 1×40 og 1×45 relativt greit. Siste dagen i denne perioden lå jeg faktisk an til å klare 1×60 på 320, men jeg måtte kaste inn håndkleet etter 55 minutter. Er uansett veldig fornøyd med dette; det betyr at jeg har tangert 1×60 på 310 fra februar 2014, og overgått 1×50 på 320 fra februar 2014. Jeg ligger dermed omtrent én måned foran fjoråret, så nå krysser jeg fingrene for at dette fortsetter. I fjor ble jeg syk i februar og mistet en del trening og ble satt noe tilbake på grunn av det, men jeg satser på at jeg holder meg frisk nå (bank i bordet).

No comments yet

Legg igjen en kommentar