Gå til innhold

November 2014

23. november 2014

Det er november og oppkjøringa til 2015-sesongen må trampes i gang. September og oktober har vært fine treningsmåneder med mye fin utesykling, et par ritt (klubbmesterskap i september, Trønderkross i oktober) og etter hvert også litt tilvenning på rulla. Da jeg virkelig skulle i gang med mer planmessige rulleøkter sleit jeg veldig selv med relativt lav intensitet, men dette løsnet heldigvis etter hvert. I november 2013 ble det kjørt en del forskjellige økter, men stort sett alle hadde fokus på tid i sone 3, og i løpet av måneden ble jeg stabil på 1×40 på 310 watt. Kjørte noen økter på 50 minutter også, men da med litt synkende intensitet for ikke å bikke over i sone 4. Jeg er egentlig ikke så stressa på at jeg MÅ kjøre hardere og/eller lenger enn i 2014, men på et eller annet tidspunkt må jeg se at jeg gjør det bedre nå enn for ett år siden. Tanken er derfor å legge opp til at jeg sakte men sikkert går litt forbi de øktene jeg kjørte på samme tid i fjor, og kjører enten litt lenger på samme intensitet, eller litt hardere. I praksis betyr det for eksempel at der jeg i fjor var «komfortabel» på 1×40 på 310 watt, så skal jeg prøve å komme dit at 1×45 på 310 watt kjennes greit nå i år.

Kort oppsummert om målsettingen med november-treningen:

  • Bli vant med rulla.
  • Kjøre tre økter med bra kvalitet per uke.
  • Fokus på tid i sone 3.
  • Øke litt sammenlignet med samme periode i fjor.

November oppsummert:
November gikk unna på et blunk og før jeg visste ordet av det var èn av fem måneder med grunntrening unnagjort. Fikk jeg noe ut av det? Tja, jeg tror det. Jeg ser ikke den voldsomt store fremgangen sammenlignet med november 2013, men det er noen små forskjeller som gjør at jeg konkluderer forsiktig med at formen er litt bedre nå enn på samme tid for ett år siden:

  • Antall økter: 16 økter totalt i novemer 2014 mot 13 i 2013.
  • Antall kvalitetsøkter: 13 økter av god kvalitet i 2014 mot 12 i 2013.
  • Beste prestasjon: I 2013 hadde jeg to økter som skiller seg ut, 1×45 på 310 watt og 1×50 på 300-310-300 watt. I 2014 er det 1×45 310 watt og 1×40 på 320 watt som stikker seg ut. Førstnevnte er forsåvidt samme som i fjor, men i år er jeg stabil på det nivået.
  • Vekt: Snittvekta for november 2013 var 73,6 kilo, mot 71,6 kilo i 2014. To kilo lettere snitt i år, det er en betydelig forskjell.

Alt i alt koker dette ned til at jeg i 2014 trør bittelitt mer watt, jeg er stabil på et ørlite høyere nivå, samtidig som jeg veier mindre. Sier meg fornøyd med det, og går inn i desember med forventning om fortsatt fremgang.

Oppdatert 15. desember:
Har begynt å se på «wattminutter» (minutter på en gitt watt) for å sammenligne økter og perioder bedre mot hverandre. Ser at jeg i november har tre av fire uker med flere wattminutter i 2013 enn i år, men siden jeg ikke får telt med økter som Ila-Skistua etc. så blir det feil å se kun på dette tallet. Alt i alt regner jeg derfor 2014 som hakket bedre enn 2013.

No comments yet

Legg igjen en kommentar