Gå til innhold

Uke 12 – 2014, 17.-23. mars

26. mars 2014

Denne uka: Har vært veldig i tvil om jeg skal begynne å kjøre kortere intervaller nå, eller om jeg skal vente litt til. Har kommet til at jeg kjører lange sone 3-økter ut mars før jeg begynner å korte ned dragtida og øke intensiteten. Hadde Byneset-Klæbu Rundt stått på terminlista mi hadde jeg nok tenkt litt annerledes, men det ryker på grunn av København-tur. Har ikke sett så nøye på hvilke andre ritt som kommer i mai, men det blir nok uansett noe senere enn i den første helga.

Denne uka er derfor planen, som vanlig, å få til tre økter av god kvalitet med mye tid i sone 3. 40-minuttere på 320 watt skal gå greit på en hvilken som helst dag, og de bør egentlig være unntaket. Bør ligge på minst 45, helst 50 minutter eller mer nå.

Mandag: Var spent på beina i dag siden det ble en ganske hard økt i går, men beina var brukbare og det gikk derfor greit å komme gjennom en ny 1×50 på 320 watt (49 % S3, 13 % S4). Kom brukbart opp i puls også, og halvparten av økta gikk i sone 3, og hele 13 % (6min 30sek) i sone 4. Ekstra fornøyd med at det gikk greit med to 50-minuttere to dager på rad.
Tirsdag: I dag var det så fint vær og så bra skiføre (det hadde kommet en del nysnø), at det ble et par timer avspasering før jobb. Dro ut med skøyteski og gikk fra Storsvingen til Grønlia, videre til Marka, opp til Rønningen, snudde der og gikk tilbake til Marka, videre langs Skjelbreia til Stykket, og derfra mot Grønlia og retur til Storsvingen. Det var skikkelig trått føre, og med så dårlig såle under snøen at det var lett å tråkke gjennom. Ble derfor dyktig sliten, og vurderte flere ganger om jeg rett og slett måtte stoppe for å ta meg igjen. Men jeg holdt ut, og klarte 16 km skøyting på trått føre. Heiv meg i bilen og kjørte hjem, og tok en kort økt på rulla. Usikker på om det har noen hensikt, men det er uansett godt å trø litt etter en sånn økt. Ble 1×40 på 220 watt.
Onsdag: Kjente at jeg var stiv og støl i beina i dag, men «måtte» trene i dag siden det lå an til treningsfri torsdag, fredag og lørdag. Var usikker på hvordan det kom til å gå, men det gikk heldigvis bedre enn fryktet. Klarte faktisk en ny 1×50 på 320 watt (46 % S3, 5 % S4) som jeg er fornøyd med.
Torsdag: 
Fredag: 
Lørdag: 
Søndag: Som nevnt i forrige uke er søndagene normalt sett en god treningsdag på grunn av overskudd, men i dag var jeg litt spent på om det var tilfelle. Både lørdag og søndag hadde vi vært på ski, og begge dagene ble det 5 timer ute med ski på beina. Ikke så fort eller så langt, men uansett mye hit og dit og opp og ned i skileiken med ungene. Slitsomt nok det. Under oppvarmingen kjentes det imidlertid veldig bra ut, så jeg fikk det for meg at i stedet for å prøve 50-60 minutter på 320 watt så skulle jeg prøve en 40.minutter på 330. Det har jeg aldri greid før. Men det gikk! Og det var ovverraskende greit å gjennomføre også. 1×40 på 330 watt (56 % S3, 9 % S4) er rett og slett ny rekord; aldri kjørt 330 watt over så lang tid før. Skikkelig fornøyd!

No comments yet

Legg igjen en kommentar